NEW YORK CITY

Het is inmiddels zaterdag 2 april 19.00 uur en we zitten rozig in onze camper te kijken naar de ondergaande zon. Vandaag zijn we naar Manhattan geweest en dat was toch wel erg fascinerend. Zelf had ik New York City niet opgenomen in het reisprogramma maar Dick was van mening dat we deze stad toch niet konden overslaan op onze reis. Dus zijn we gisteren aangekomen in Jersey City, de stad die alleen door een water van New York City is gescheiden en waar zich een camping bevind met uitzicht op het Vrijheidsbeeld. Na eerst nog een andere camping bekeken te hebben besloten we hier in Jersey City in ieder geval 2 nachten te blijven en na gisteren rondgelopen te hebben in het Liberty park was het vandaag de beurt aan Manhattan.
Al vroeg waren we op weg naar een ferry maar deze bleek op zaterdagochtend heel onregelmatig te varen dus besloten we dan toch maar de trein te nemen onder het water door naar Manhattan.
De eerste stop was het World Trade Center waar nu, 10 jaar na de terroristische aanval op de Twin Towers, hevige bouw activiteiten zijn.
Die aanval is diep doorgedrongen bij de Amerikanen want nog steeds zijn er veel veiligheids maatregelen en één ervan is dat je geen foto’s mag maken in stations en op perrons. Dick had dat gisteren voorgelezen doch dat was ik al vergeten en toen we vanmorgen bij het station kwamen en ons overtuigd hadden dat we de juiste trein hadden wilde ik bij nadering van de trein een foto maken. Daarop werd ik besprongen door veiligheidsmensen die wilden dat ik direct de foto’s zou wissen en anders zou ik en mee moeten de cel in en een hoge boete krijgen. In beiden had ik weinig trek dus Dick (het was n.l. zijn toestel moest de foto´s wissen. Hoe dat ging wist ik namelijk ook niet. Na vele verwoede pogingen lukte het om de veiligheids beambte aan te tonen dat we werkelijk geen foto’s meer hadden van de stations en konden we eindelijk een trein in. Ik zal niet meer zo snel foto’s maken in stations na deze belevenis. Snel was ik van de schrik bekomen en waren we bij Ground Zero. Er is al een hoge toren verrezen is maar deze is nog niet af. Inmiddels werd het warmer en konden we onze mutsen afdoen op weg naar het zuidelijkste puntje van Manhattan.
Ons doel was vandaag de boot naar Staten Island waar we en de prachtige contouren van New York City vanaf het water zouden kunnen zien en het Vrijheidsbeeld waar deze ferry niet zo ver vanaf vaart. Zeker de moeite waard om gedaan te hebben temeer daar de zon prachtig scheen. Wel was het erg koud op de boot door de ijzige wind. Teruggekomen op Manhattan besloten we gewoon dwars door New York City te gaan lopen en daarbij Broadway street te volgen. Deze straat bracht ons eerst langs een Mac Donald´s waar we eindelijk konden internetten. Helaas met beperkte tijd maar voldoende om de mailtjes die er waren te lezen en ons stukje op onze website te zetten. Helaas was er geen tijd om uitgebreid te antwoorden op alle reacties van jullie allemaal. Die hebben we gelukkig nog wel kunnen lezen en we waren er erg blij mee. Ook is het geruststellend dat thuis alles goed loopt. Dankzij Danielle onze buurvrouw hebben we ook een goed zicht op onze uitgaven en rekeningen en kunnen  we de nodige betalingen doen deze week.
Daar we natuurlijk niet naar Manhattan gekomen waren om te internetten maar om rond te kijken was het goed dat we op een bepaald moment van het net werden gegooid (fair use politiek) van Mac Donald´s en zijn toen verder richting Time Square gelopen want dat was echt ons doel van de dag. Het is trouwens wel apart als je over straat loopt dat je onder je de metro hoort rijden.

Het was wel een aparte route om te lopen niet alleen omdat je regelmatig onder je de metro hoort rijden maar ook omdat we  vanuit het financieele district kwamen we in een gebied wat duidelijk ouder was, minder hoge gebouwen had en waar de bevolking duidelijk minder geld had en vervolgens in het uitgaansgebied van Times Square (jullie weten wel het plein waar de Nieuwjaarsviering van New York City altijd plaatsvindt) en waar weer duidelijk meer mensen rondliepen die het breder hadden.
Al met al een hele tippel, zeker vandaag 13 km gelopen en dat in afwisselend koud en warm weer, afhankelijk van de zonneschijn en de windrichting. Rond 5 uur hebben we toch maar vanaf Time Square de trein terug naar Jersey City gepakt en nu kijken we terug om een prachtige dag. Helaas zijn bij het wissen ook enkele prachtige foto’s van de steile roltrappen in het station  gewist dus kunnen we daar geen kijkplaatje van laten maken in deze tekst

Dit bericht is geplaatst in USA en CANADA 2011-2012. Bookmark de permalink.